jak dbać o wzrok

Wypróbuj już dziś
Swoje pierwsze soczewki

Pobierz kupon na pierwszą, bezpłatną parę soczewek kontaktowych

więcej >>

process_step_1Znajdź na mapie zakład optyczny blisko Ciebie

Znajdź zakład
optyczny >>

Praca nad układem wzrokowym najczęściej ma na celu poprawę jego sprawności. Należy jednak pamiętać, że zanim zaczniemy jakiekolwiek ćwiczenia czy też przyjmowanie suplementów diety należy udać się do specjalisty zajmującego się układem wzrokowym w celu oceny jego stanu i sprawdzenia pod kątem występowania ewentualnych wad wzroku. Istotna jest również higiena układu wzrokowego polegająca na robieniu regularnych przerw od pracy przy komputerze i patrzeniu na odległe przedmioty. Ważna jest też ergonomia stanowiska pracy oraz zdrowa dieta gdyż witaminy i mikroelementy mają duży wpływ na nasz wzrok.

Jak poprawić wzrok - Praktyczne porady

O wzrok należy dbać każdego dnia. Warto wypracować sobie nawyki, dzięki którym oczy nie będą się męczyć i przesilać. Do dobrych praktyk należy na przykład spanie wyłącznie w dobrze zaciemnionych pomieszczeniach, dzięki czemu oczy mogą w pełni odpocząć. Podczas pracy przy komputerze, czytania, oglądania telewizji należy zawsze dbać o odpowiednie oświetlenie. Warto także stosować krople nawilżające, a w przypadku osób spędzających długie godziny przed monitorem konieczne są regularne przerwy – najlepiej robić sobie przerwę co 20 minut na 20 sekund i patrzeć na przedmioty oddalone od nas o minimum 6 metrów. Istotna jest też odpowiednia odległość oraz ustawienie monitorem względem linii wzroku. Monitor powinien znajdować się w odległości 60 centymetrów, a kąt pod jakim powinien być ustawiony najlepiej aby wynosił około 15 stopni. Najważniejsze jednak w profilaktyce układu wzrokowego są regularne wizyty u specjalisty zajmującego się szeroko pojętą opieką nad wzrokiem. Jedynie regularne badania kontrolne mogą zapobiec dysfunkcjom układu wzrokowego.

Jak polepszyć wzrok – Ćwiczenia

Jeżeli chodzi o ćwiczenia mające usprawnić układ wzrokowy to w pierwszej kolejności należy udać się do specjalisty, który po kompleksowym badaniu układu wzrokowego oraz bazując na zgłaszanych przez nas dolegliwościach zaleci odpowiednią korekcję w postaci soczewek kontaktowych lub okularów lub też zaleci odpowiednie dla danej dysfunkcji układu wzrokowego ćwiczenia mające na celu np. usprawnienie akomodacji, poprawę konwergencji itp. W trakcie pracy warto dbać o higienę wzroku czyli robić przerwy od pracy warto wówczas co 20 minut, patrzeć na odległość 6 metrów przez 20 sekund. Można również wykonywać ćwiczenia rozluźniające układ okoruchowy czyli np. zakreślać oczami „ósemki”. Warto również naprzemiennie skupiać wzrok na bliskich i dalekich przedmiotach oraz patrzeć na obiekty, które oddalają się i przybliżają. W wolnym czasie można wykonywać także bardziej skomplikowane ćwiczenia oczu, takie jak:

  • czytanie odwróconego tekstu – nie należy się wówczas skupiać na całych wyrazach i zdaniach, ale na kształcie i rozpoznawaniu poszczególnych liter,
  • czytanie tekstów o literach różnej wielkości, na przykład zmniejszających się stopniowo albo takich, gdzie różne rozmiary czcionek występują naprzemiennie,

Witaminy na wzrok

Oprócz ćwiczeń mających na celu poprawę funkcjonowania układu wzrokowego i dbałości o ogólną higienę narządu wzroku, warto również wprowadzić do diety witaminy i mikroelementy korzystnie wpływające na oczy. Należą do nich:

  • luteina – naturalnie występuje w zielonych warzywach: brokułach, szpinaku, natce pietruszki, kapuście włoskiej, jarmużu, zielonym groszku oraz papryce, malinach, nektarynkach, jeżynach i dyni; można ją także przyjmować w formie suplementu diety;
  • witamina A – jest zawarta w marchwi, papryce, brokułach, brzoskwiniach, pomidorach;
  • witamina E – jej źródłem są oleje roślinne, masło, ziarna zbóż, orzechy włoskie, migdały, szparagi, brokuły i szpinak;
  • witamina C – najwięcej jest jej w cytrusach, kiwi, natce pietruszki, warzywach kapustnych, owocach dzikiej róży i papryce;
  • cynk – występuje w jajkach i produktach pełnoziarnistych;
  • selen – jest zawarty głównie w rybach i owocach morza, a także w pestkach dyni;
  • miedź – można ją znaleźć w roślinach strączkowych, produktach zbożowych, kaszach, orzechach, owocach morza i awokado.

W diecie powinny znaleźć się także produkty bogate w kwasy omega-3 (ryby, len, jaja, orzechy włoskie, olej rzepakowy) oraz antocyjany (najwięcej jest ich w borówce amerykańskiej).

Dobre nawyki w dbaniu o oczy, ćwiczenia i witaminy mają duży wpływ na jakość widzenia. Należy jednak pamiętać, że w przypadku podejrzenia wad wzroku zawsze należy skonsultować się ze specjalistą, który dobierze odpowiednie okulary lub soczewki kontaktowe.